Alla inlägg den 30 januari 2008

Av Josefine - 30 januari 2008 17:12

Ibland är jag så irriterande klantig. Jag var precis på väg till Gottsunda för att hämta min cykel som är på lagning. Jag tänkte gå dit för man är ju för snål för att åka buss hit och dit jämt och dessutom är det ju nyttigt att röra på sig sägs det. När jag hade gått halvvägs kom jag på att jag glömt ta med nummerlappen som bevis på att min cykel är min. Och jag tror inte att jag kan lita på enbart mitt ärliga yttre i frågan. Det blev alltså till att vända och traska hem igen. Och nu har de stängt så jag hinner inte dit idag, hoppas jag hinner gå dit efter skolan imorgon.

Idag har vi varit på fårresa och klippt fårklövar. Det är ju inget veterinärt jobb egentligen men kan vara bra att ha lite koll på. Det är inte så svårt om man vet hur en klöv ska se ut när den är frisk, och man behöver bara en vanlig sekatör och ett milt sinnelag. Man får inte jaga fåren och inte dra dem i ullen när man ska fånga dem, då är man dålig. Men stänger man in dem i ett trångt utrymme går det ganska bra ändå.

Den här veckan är vi på idisslarmedicin-kliniken. Det är skönt för det är ganska slappt och saker får lov att ta den tid det behöver, inget stress och jäkt. Igår tog jag blodprov i svansen på en ko, det var jättelätt! Jag tror inte riktigt på att det kan vara sådär lätt när man inte ens ser blodkärlet, jag måste ha träffat rätt som av misstag. I måndags gjorde vi en blodtransfusion. Det var på en frisk ko, bara för att vi ska veta hur man gör, och det var minsann lite trixigt och en del att tänka på. Hoppas inte min första ko-patient kommer att behöva en blodtransfusion, då blir jag en smula nervös tror jag. Nu ska jag läsa lite om novembersjuka på kor. So long

Ovido - Quiz & Flashcards