Alla inlägg under maj 2007

Av Josefine - 30 maj 2007 16:40

Det finns en luftvägssjukdom hos irländsk varghund som jag inte vet något mer om än just det - att det är en luftvägssjukdom hos irländsk varghund. Det kan ha kostat mig 10 poäng på tentan idag. Och det där om att ITI inte är lömsk och att det naturligtvis kommer frågor om mag-tarmstörningar och urinvägsproblem.... HAHAHA!!! Så jävla fel jag hade. På en punkt hade jag rätt, det var en hudfråga med. Tyvärr en tumörfråga också - naturligtvis om mastocytom...

Jag blir så less på sånna tentor där man får en känsla av att de mest vill kolla hur mycket man pluggat istället för om man kan det som verkligen är väsentligt.

Jag kan ju noll och ingenting om marsvin och fåglar och sånt, det fick jag också äta upp. Jag kan liksom inte lära mig det heller, det fastnar inte. Det kan visserligen vara rimligt att ha lite översiktliga kunskaper i ämnet, men vad hände med "slå upp i böcker när det är aktuellt"?

Men nu har jag iaf bara det värsta kvar, muntan på fredag. Idag orkar jag bara inte plugga nåt men jag har hela dan imorgon på mig, måste tänka ut en bra strategi hur jag ska täcka så många områden som möjligt på så kort tid som möjligt...kan ju inte ge upp redan även om tentan idag kändes dyster. Tror det får bli lite extra endokrinologiplugg, de där hormonrubbningarna är inte att leka med. Ajö ajö.


dagens i-landsproblem: att min katt blivit riktigt hemmastadd här innebär tyvärr att han springer runt och leker och skuttar på ett inte alls diskret sätt kl. 5 på mornarna. Och han blir inte längre livrädd när jag skäller på honom. Han ignorerar mig istället.


Av Josefine - 28 maj 2007 19:45

En tenta avklarad, två kvar... Röntgen idag, jag räknade lite på poängen när jag var klar och tycker jag bör ha klarat det. Väldigt mycket thoraxbilder var det (brösthåla), kanske bara att vänta sig när han som gjort tentan är typ thoraxexpert. Tur att jag kollade en del på sånna bilder igår, jag tycker ju de är rätt svåra och så. Hatfrågan var bilden med den gigantiska urinblåsan - GRRR, vad är en patologiskt stor urinblåsa?! Finns det begreppet?

Jaha iaf, nu ska man alltså se fram emot skriftliga smådjurstentan på onsdag, AAAHH!!! Jag har inte pluggat ett enda dugg på små smådjur och jag har inte lagt in det i planeringen heller, jag vill helt enkelt inte tro att ITI kan vara så lömsk att hon ställer en stor fråga om tarmstörningar hos hamstrar eller nåt annat oväsentligt. Iaf inte på onsdag. Till på fredag måste jag kanske försöka läsa lite, man verkar ju kunna få muntafrågor om precis vad som helst. Jag försöker tänka ut vad det kommer frågor om på tentan - har några punkter: Definitivt akutsjukvård, mag-tarmproblem, infektioner, hjärtfel, reproduktion, ortopedi och mjukdelskirurgi. Sen tror jag absolut hudproblem för det var inte med på tentan i våras, urinvägsproblem eller endokrinologi (som jag hatar), och sen är det en fråga kvar för neurologi, tänder, immunologi (tycker jag inte heller om) eller ögon. Tumörer kommer nog inte tack och lov för det frågade de om i våras. Jag gillar inte cancer alltså. Men det är jobbigt att man kan få cancerexperten på muntan och så frågar han kanske om "medicinsk behandling av mastocytom". Då är det kört för mig, det kan jag inte krångla mig ur på något sätt. Nu ska jag plugga på en gammal tenta. Wish me luck.


dagens i-landsproblem: att skära sig i fingrarna på vassa papperskanter. Det gör helt oproportionerligt ont. 

Av Josefine - 19 maj 2007 10:59

Ett inlägg skrivet på dan som omväxling! Idag är det kirurgiplugg som gäller, för tillfället tarmkirurgi. Vad omysigt det låter. Igår städade jag lägenheten, hade tänkt ägna förmiddan åt det men det blev precis hela dan. Jag städar inte så ofta, därför måste jag göra det rättså ordentligt när jag väl gör det, då blir det jobbigt och tar lång tid, därför blir det inte så ofta och så är den onda cirkeln igång... Men jag har svårt att göra saker halvdant. I gymnasiet brukade jag möblera ur mitt rum när jag städade. Det gick inte nu. Men det blev ordentligt gjort iaf, jag hittade bl.a grejor i hallen från förrförra årets veterinärmöte som inte kommit längre än så. Fyra isskrapor t.ex Nu fattas bara att nån faktiskt ger mej en bil på nästa veterinärmöte. Ja det behöver inte vara då, får nån lust att ge mig en bil vid annat tillfälle så går det också bra. Jag kommer iaf aldrig nånsin att ha en ursäkt att köra med isiga rutor. Torsten var helt förtvivlad igår, var han än försökte gömma sig - under soffan, under badkaret, under köksbordet - så var jag där med dammsugaren och moppen och skrämde bort honom. Stackare. Men på kvällen var han sig själv igen och låg och päste på mattan så han tog nog ingen permanent skada. Kollade på en film igår kväll, The butterfly effect. Ja jag vet, den är gammal, det har t.o.m hunnit komma en tvåa, men det har inte blivit av att jag sett den innan. Den var jättebra iaf, lite läskigt obehaglig på ett psykologiskt sätt, inte med en massa blod och gojs. Vill jag se sånt går jag på patologrond, moahaha. Då får man lukten på köpet. Nu vaknade tentaångesten till. Den har mig i sitt grepp så det är bara att avsluta här. So long!


dagens i-landsproblem: att det inte är solsken! jag vill sitta på balkongen och läsa!

Av Josefine - 14 maj 2007 22:02

Det känns att det är tenta på gång, jäklar vilken huvudvärk jag har nästan hela tiden. Går och är helt överspänd typ jämt. Aaaahh, tänk om jag inte får jobba som tf-vet. i sommar!! Har försökt tänka att det skulle vara skönt att vara ledig för en gångs skull, men allvarligt, ledig i 12 veckor?? Då måste jag klura ut nån annan sysselsättning...det är väldigt skönt att jag under alla omständigheter inte ska jobba som sköterska iaf, jag säger bara - aldrig mer städa efter slarviga vet. som bara dräller grejor omkring sig. Nu är det min tur att drälla grejer, moahaha!! (obs galet psykskratt) Jag tror att jag håller på att bli lite tokig av att gå och invänta domedagen (=tentadagarna). Tur man kan roa sig med lite patienter emellanåt. Idag hade jag en väldigt intressant patient, klassisk njur-lever-tarm-eller dylikt-skada, hängig, kräktes, blek, ont i buken. Vi tog bukröntgenbilder, och det såg inte klokt ut! En stor njursten i varje njure! Det måste ju göra såå himla ont, stackars, stackars lilla hund! Och inte mycket att göra åt, det blev avlivning.

Imorgon ska jag slåss med en annan i min grupp om en patient som är inbokad som "ont någonstans?". Dom är mina favoriter, det är nåt att sätta tänderna i det! Kanske för att vad man än gör så kommer man iaf inte att veta mindre än man gjorde från början...

Ikväll har jag kollat på CSI NY, jag fattar inte varför jag gör det nästan varenda vecka, jag stör mig så dant på deras långsökta jäkla mordutredningar. Idag löste de ett mord som var kolmonooxidförgiftning i ett maratonlopp (bara det helt sjukt) genom att hitta en ytte-pyttebit nylonstrumpa på en död katt! Herregud.

Idag trodde jag att Torsten fått nån sorts vanvettsanfall, han bar sig helt galet åt en lång stund. Men det var bara en hårboll som satt på tvären. Han kräktes lite och sen var det bra. Han skulle kunna bli maskot i nån sorts bulimiförening, "jag mår inte bra förrän jag kräkts"... Jag har så sjuk humor, speciellt på kvällen när jag är trött. Bäst jag går och lägger mig. Gonatt!


dagens i-landsproblem: att man faktiskt bryr sig på att det gick så dåligt för The Ark i Eurovision, man borde tänka på världssvälten lite oftare. Min topp tre-lista över ESC: 1. The Ark (fast de inte var lika bra som i melodifestivalen). 2. Luuk. 3. Fransmannen med en katt på axeln.

Av Josefine - 9 maj 2007 23:23

Nu är klockan mycket och jag borde gå och lägga mig, alltså får jag lust att blogga lite =). Har varit på amoebaspex i kväll (alltså som ettorna traditionsenligt ordnar vid denna tid varje år). Ganska mycket var ganska obegripligt, men det hör till att man driver med interna grejer som bara egna klassen fattar. Iaf, jag börjar inte förrän vid ronden klockan 9 imorgon för jag har ingen patient på stationäravdelningen att ägna mig åt innan dess. Vi hade två inneliggande patienter idag, det var nästan löjligt. Men man får desto mer tid över att plugga på, bara tre veckor kvar till tentan och jag kämpar frenetiskt för att hinna läsa allt i böckerna. Det kan gå. Att läsa igenom allt en gång alltså. Hur man sen ska komma ihåg allt man läst är ett stort mysterium. Min hjärna börjar nu självsvådligt rensa bort överflödig information, som vad det är för veckodag och annat oväsentligt.

Jaha, vad har annars hänt sen sist? Jag fölvaktade i helgen och det var ju en tragisk historia. Stackars lilla fölet hade väldigt nonchalanta ägare som väntat till eftermiddan att köra det till kliniken när det föddes natten innan och inte fått nån mat eller kunnat resa sig sen dess. Så efter att vi hade grejat hela natten med filtar och sondmatning och plasmadropp o.s.v så slutade det med avlivning vid halv 8 på morgonen. Tradigt. Men det var full rulle på kliniken hela natten, de hade fått in två kolikhästar på eftermiddan och strax efter att jag kom dit vid elva på kvällen så blev den ena väldigt risig och fick buköppnas. En klassisk mjält-njurligamentupphängning minsann! Och det var så jäkla mycket tarm som hamnat fel så det tog hur lång tid som helst att rätta till. Men det ordnade upp sig till slut och när jag cyklade hem på morgonen låg hästen i uppvaket, hoppas det slutade väl. Nu har jag skallebank och ska gå och sova. Gonatt.


dagens i-landsproblem: att det nu börjat dyka upp små äckliga flugor som man får i munnen och ögonen när man cyklar.

Ovido - Quiz & Flashcards