Direktlänk till inlägg 30 juni 2007

lite om jobbet och så

Av Josefine - 30 juni 2007 20:38

Jag har fått hovslagarproblem! Min hovslagare som jag haft i typ 8 år och trivs förträffligt med trots att han är skitsvår att få tag i och aldrig ringer tillbaka, har fått ryggproblem och måste sluta jobba. Jag förstår honom till fullo, maken till tungt jobb får man leta efter, men frågan är ju nu - vem fan ska sko min häst?! Hovslagare (med tid!) växer faktiskt inte precis på trän, och de som är bra är nästan som fridlysta. Har nån ett tips på en bra hovslagare i Skånetrakten, sitt inte och tryck på denna information utan delge mig den!

Jag har nu jobbat en vecka och det går ganska bra, fast nervös är man ju nästan hela tiden, i synnerhet på polikliniken där saker helst inte ska ta jättelång tid. Mycket att tänka på är det, inte nog med att man ska undersöka djuren, klura ut vad det är för fel på dem och hur man ska behandla det, sen ska man komma ihåg att debitera dem också! Detta glömmer jag allt som oftast och sköterskorna i receptionen måste springa och påminna mig, det blir lite pinsamt efter några ggr. Jag kommer att bli en luspank veterinär om jag startar eget när jag blir stor, fast säkert mycket efterfrågad förstås. En annan sak jag inte är så bra på är att skriva recept på datorn. Jag kommer inte riktigt överens med receptskrivningsfunktionen i journalprogrammet, därför tar det alltid skitlång tid och jag hade lika gärna kunnat skriva dem för hand. Speciellt som jag inte riktigt vågar lita på att programmet räknar ut doseringar rätt utan jag måste kontrollräkna med Fass varje gång. Jag kontrollräknar alltså ett datorprogram, hur bakvänt är inte det! I fredags glömde jag helt bort att vi skulle bli bjudna på lunch av nåt läkemedelsföretag så jag satt och grejade med några recept halva lunchtimmen och dök upp och störde i lunchrummet mitt i ett föredrag om nån ny medicin som är precis som en gammal medicin fast billigare. Det var pinsamt. Och chefen tycker inte riktigt om sånt. Också fick jag kasta i mig maten medan alla andra var klara och satt och lyssnade bara (alternativt halvsov). Oops. Men nästa vecka ska det bli riktig ordning på mig. Då jäklar.


dagens i-landsproblem: jodopaxfläckar på fingrarna. de är ett mindre helvete att få bort. kanske inte ett så vanligt problem förstås, vi jodopaxmissbrukare är nog inte så många.


 
 
Ingen bild

Emilia

1 juli 2007 21:27

Ha ha ja missförstånd kan vara rätt så roande. Här på KC är det hur lugnt som helst den här helgen! Jag har haft tre (3) patienter på 8 timmars arbete. Helt ok! =) Snacka om mjukstart! Jag antar att du haft mer att göra!? (Inte så svårt!)Idag fick jag iaf sätta en näs-syrgas-kateter på en katt med dyspné!

 
Ingen bild

Maria

5 juli 2007 16:04

Hej! Ha,ha det låter som om du har fullt upp, men visst kan du väl lita lite mer på trofast?! Störa mitt i föredraget, att du bara vågar du vet ju hur irriterande sådant är :) Här i Kalmar har det varit rätt lungt denna veckan så Marie och jag har faktiskt kunnat gå hem vid 17-tiden båda två, förra veckan var Marie tvungen att skriva journaler långt in på småtimmarna :) Igår hade vi en jättespännande katt med en stor sten i båda uretärerna, Marie fick vara med och assistera vid operationen och nu håller vi tummarna för att den överlever. Hoppas att du hittar en hovslagare, annars får du väl ringa Micke och flörta med honom så att han kommer ner till skåne på sin semester :) Ha det bra! Kram, kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefine - 31 december 2008 13:22

Hej hej hallå och gott nytt år alla! Längesen sist! Allt bra här, och bara tre dagar kvar i skolan efter jullovet... sen är jag veterinär på riktigt. Inget fuskande längre. Jobbar denna veckan, på ett av distrikten jag var i somras, och har jour över...

Av Josefine - 11 oktober 2008 12:58

Shit vad populärt det är att blogga om Idol! Alla tidsaktuella hemsidor med självaktning har en egen Idolbloggare som skriver om vad de tycker om programmet, utan att kunna något egentligen. Alltså de tidsaktuella hemsidor som jag någon gång läser, s...

Av Josefine - 5 oktober 2008 14:04

Idag har jag ångest. Inte över att det var aplänge sedan jag bloggade (även om Maria och Emilia gav mig lite dåligt samvete över det också igår...;) ). Nej utan över min jobbsituation och mitt examensarbete. Först jobbet - jag kan inte komma mig för ...

Av Josefine - 8 september 2008 13:04

Idag när jag (äntligen) klev ur sängen (vid 11) fick jag en plötslig omotiverad lust att blogga. Jag vet inte riktigt varför eller om vad. Kanske för att jag just nu läser Annika Lantzs "9 1/2 månad" (lånat av Emilia), och den är skriven som en blogg...

Av Josefine - 22 juli 2008 22:20

Jag har börjat på nytt jobb. Denna veckan är jag på en smådjursklinik som är filial till distriktsveterinärstationen i distriktet (hemma i Skåne!). Vad är det bästa med det då? Jo att jag har fått kollegor! (på de förra ställena var jag ensam) En skö...

Ovido - Quiz & Flashcards